Rubin Czarnego Księcia

Article

January 29, 2023

Rubin Czarnego Księcia to słynny historyczny klejnot z kolekcji Korony Brytyjskiej, wypolerowany kryształ czerwonego szlachetnego spinelu. Obecnie zainstalowany w przednim krzyżu Korony Imperium Brytyjskiego, nad diamentem Cullinan-II. Pierwsze wiarygodne informacje o tym kamieniu pochodzą z XVII wieku, kiedy to umieszczono go w koronie Karola II, ale legendy datują jego pojawienie się w skarbcu królów angielskich na wiek XIV. Masa rubinu Czarnego Księcia wynosi około 170 karatów, wymiary liniowe to 43,3 × 38,8 × 20,1 mm. Wywiercone są w nim dwa otwory przelotowe, z których jeden biegnie na całej długości. Otwór po stronie zwróconej w stronę widza zamaskowany jest małym rubinowym kaboszonem. Myląca nazwa „rubin” jest hołdem dla tradycji, zgodnie z którą nazywano tak wszelkie czerwone kamienie szlachetne. Różnica między czerwonym spinelem a prawdziwym rubinem stała się znana po 1783 roku, kiedy to mineralog Jean Romet-de-Lille odkrył i opisał tę różnicę. W większości inwentarzy i kronik używa się słowa balas lub ballace w odniesieniu do tego kamienia, który pochodzi od europejskiej nazwy Badakhshan - Balascia. To właśnie Badachszan był głównym źródłem spinelu od starożytności do czasów współczesnych. Marco Polo pisał o tych kopalniach już w XIII wieku.

Historia

Wczesna historia Rubinowego Czarnego Księcia nie jest udokumentowana. Być może pierwszym dokumentem, w którym jest wymieniona, jest Księga Klejnotów Henryka VIII, inwentarz klejnotów królewskich, której pierwszy rękopis datowany jest na 1521 rok. Zaczyna się od „królewskiej korony ze złota”, a wśród wielu klejnotów była „wielka złamana balas”. Termin „zepsuty” może odnosić się do odwrotnej strony rubinu Czarnego Księcia, która wygląda na wyszczerbioną lub wywierconą w kamieniu dziurę. Rubinowy kamień Czarnego Księcia zwrócił uwagę historyków za panowania Elżbiety I. Szkocki dyplomata Sir James Melville wspomniał o „pięknym rubinie wielkości piłki tenisowej”, który Elżbieta pokazała mu w 1564 roku. Na tak zwanym portrecie Ditchleya, namalowanym przez Marcusa Gerardsa Młodszego około 1592 r. Elżbieta jest przedstawiona w wyszukanym nakryciu głowy, zwieńczonym dużym czerwonym klejnotem, najwyraźniej przebitym szpilką - w rubinie Czarnego Księcia jest dziura, za pomocą której można to zrobić. Po śmierci Elżbiety I sporządzono inwentarz jej klejnotów, a pierwszą na liście była „korona cesarska”, która „ma u góry bardzo duży wywiercony balus”. Pierwsze wiarygodne informacje o rubinie Czarnego Księcia pochodzą z czasów restauracji Stuartów. Został zainstalowany w koronie wykonanej na koronację Karola II. Później tej korony używali Jakub II, Wilhelm III i królowa Anna. Heraldysta Francis Sanford napisał o niej: „najbardziej zdumiewający jest cudowny duży rubin, osadzony pośrodku jednego z czterech krzyży, wyceniony na dziesięć tysięcy funtów szterlingów”. Na koronację Jerzego I wykonano nową koronę, która zawierała niektóre klejnoty i perły ze starej korony, w tym rubin Czarnego Księcia. Zachował się akwarelowy wizerunek korony Jerzego I w pierwotnej formie, wykonany przez nadwornego miniaturzystę króla, Bernarda Lensa III. Ostatnim monarchą, który używał tej korony, był Wilhelm IV. Nowa korona państwowa została wykonana dla królowej Wiktorii w 1838 r., Przy użyciu kamieni usuniętych z korony Jerzego I. W 1937 r. Kamienie zostały przeniesione do prawie identycznej korony wykonanej na koronację króla Jerzego VI. W tej koronie rubin Czarnego Księcia jest do dziś. Zachował się akwarelowy wizerunek korony Jerzego I w pierwotnej formie, wykonany przez nadwornego miniaturzystę króla, Bernarda Lensa III. Ostatnim monarchą, który używał tej korony, był Wilhelm IV. Nowa korona państwowa została wykonana dla królowej Wiktorii w 1838 r., Przy użyciu kamieni usuniętych z korony Jerzego I. W 1937 r. Kamienie zostały przeniesione do prawie identycznej korony wykonanej na koronację króla Jerzego VI. W tej koronie rubin Czarnego Księcia jest do dziś. Zachował się akwarelowy wizerunek korony Jerzego I w pierwotnej formie, wykonany przez nadwornego miniaturzystę króla, Bernarda Lensa III. Ostatnim monarchą, który używał tej korony, był Wilhelm IV. Nowa korona państwowa została wykonana dla królowej Wiktorii w 1838 r., Przy użyciu kamieni usuniętych z korony Jerzego I. W 1937 r. Kamienie zostały przeniesione do prawie identycznej korony wykonanej na koronację króla Jerzego VI. W tej koronie rubin Czarnego Księcia jest do dziś. W 1937 roku kamienie przeniesiono do niemal identycznej korony wykonanej na koronację króla Jerzego VI. W tej koronie rubin Czarnego Księcia jest do dziś. W 1937 roku kamienie przeniesiono do niemal identycznej korony wykonanej na koronację króla Jerzego VI. W tej koronie rubin Czarnego Księcia jest do dziś.

Legendy

Rubin Czarnego Księcia jest związany z wieloma legendami, dzięki jednej z nich otrzymał swoje imię. Legendy te nie są udokumentowane, chociaż brakuje też wiarygodnych informacji historycznych, które by je obaliły.

Czarny Książe

Legenda opisująca kamień wpadający do skarbca królów angielskich odnosi to wydarzenie do XIV wieku i wiąże się z wojnami na Półwyspie Iberyjskim. W tym czasie Hiszpania była podzielona między rywalizujące ze sobą państwa chrześcijańskie i muzułmańskie. Emir Granady, Muhammad VI, znany ze swoich rudych włosów pod przydomkiem Czerwonego Króla lub al-Ahmar, przeciwstawił się sojuszowi swojego drugiego kuzyna Muhammada V i króla Kastylii Pedra I, znanego również w historii jako Don Pedro Okrutny . Chcąc zakończyć wojnę, w 1362 roku Muhammad VI udał się na spotkanie z Don Pedro i zabrał ze sobą to, co José Antonio Conde opisał jako „najbogatsze i najcenniejsze skarby, jakie posiadał, a także szmaragdy i bale”. Historyk z Grenady, Ibn al-Khatib, napisał: „Równie dobrze mógłby rzucić się w paszczę wygłodniałego tygrysa spragnionego krwi; bo gdy tylko niewierny pies spojrzał na niezliczone skarby, które Mahomet i przywódcy przynieśli ze sobą, obmyślił zły plan zabicia ich i przywłaszczenia sobie ich bogactwa. Podczas negocjacji Emir Muhammad VI został zabity, a Don Pedro Okrutny przywłaszczył sobie jego biżuterię. Legenda głosi, że wśród nich był kamień, który obecnie zdobi koronę Imperium Brytyjskiego. Rzeczywiście, wśród skarbów Czerwonego Króla były duże spinele. Gdy tylko krew wyschła po zabójstwie emira, Pedro sporządził testament, w którym wymieniono liczne klejnoty ozdobione balami, w tym dwie ozdoby na szyję, każda z „bardzo dużymi balasami” (un balax muy grande), wyraźnie oznaczonymi jako należące do Mahomet VI. Zostały one jednak przekazane najstarszym córkom Don Pedra, Beatrice i Constance, co nie jest zgodne z drugą częścią legendy. Kiedy w 1366 roku przyrodni brat Don Pedra, hrabia Enrique de Trastamara, którego matkę Pedro skazał na śmierć, rozpoczął powstanie w walce o władzę, Pedro uciekł do Akwitanii, by prosić o pomoc księcia Akwitanii – syna króla angielskiego Edward III, Prince Edward, w późniejszej historiografii zasłynął pod romantycznym przydomkiem Czarnego Księcia, którego nie nosił za życia. Za ogromną sumę 600 000 florenów Edward zgodził się przywrócić Pedra na tron ​​Kastylii. Razem pokonali Enrique w bitwie pod Najera, zmuszając go do ukrycia się we Francji. Ale wkrótce Pedro odmówił zapłaty Edwardowi obiecanych pieniędzy. Rozwścieczony angielski książę opuścił Hiszpanię, a Enrique, który wrócił z nową armią, ostatecznie wygrał wojnę domową i zabił Pedra. Po bitwie pod Najerą Pedro podarował jednak Edwardowi trochę kosztowności, ale wśród nich nie było balów Mahometa, które, jak wspomniano powyżej, zostały przekazane córkom Pedro. Francuski dowódca Bertrand du Guesclin, nazywany Czarnym Psem z Broceliande, który pod dowództwem Najery walczył z Pedrem i Edwardem i został schwytany, napisał później, że najcenniejszym skarbem Don Pedra był stół o niesamowitej urodzie, inkrustowany drogocennymi kamieniami wykonanymi ze złota i srebra, który mógł pomieścić co najmniej cztery osoby. Ten stół nie należał do skarbów Mahometa VI - został nabyty przez pradziadka Pedra Okrutnego, otrzymawszy go jako okup za schwytanego emira Granady. W jego środku znajdował się une grosse escarboucle (duży karbunkuł, czyli czerwony kamień), który według opisów miał dwie niezwykłe właściwości: w nocy świecił z taką samą jasnością jak w biały dzień i czerniał, gdy był blisko trucizny. Według du Guesclina, Don Pedro podarował ten niezwykły stół księciu Edwardowi. Wola Czarnego Księcia obejmowała „… nasz duży stół ze złota i srebra, pełen cennych relikwii, a pośrodku krzyż wykonany z drewna Świętego Krzyża”. Najwyraźniej jest to ten sam stół, który Don Pedro Okrutny podarował Edwardowi, ale dużego czerwonego kamienia pośrodku w momencie sporządzenia testamentu już tam nie było. Jeśli został wyjęty i przechowywany osobno, możliwe, że tak naprawdę był to czerwony spinel, który jest obecnie znany jako rubin Czarnego Księcia. Istnieje jednak inny sposób, w jaki taki kamień mógł wpaść w ręce angielskich królów. Jedna z córek Pedra Okrutnego, Constance, której w testamencie został jeden z wielkich balów Muhammada al-Ahmara, została żoną Jana z Gaunt, młodszego brata Edwarda Czarnego Księcia. Jednakże, nie ma wiarygodnych dowodów, które pozwoliłyby bez wątpienia prześledzić historię rubinu Czarnego Księcia do kamienia w Konstancji lub do kamienia ze stołu Don Pedro. Pierwsza sugestia związku między dużym spinelem w cesarskiej koronie państwowej a Czarnym Księciem pojawiła się dopiero sto lat po koronacji Karola II. Brytyjski polityk Horace Walpole, wybitny historyk sztuki, opisał w 1765 roku portret młodego mężczyzny w wysadzanym klejnotami kapeluszu z odręczną notatką na odwrocie, że przedstawia Czarnego Księcia. Ta notatka została napisana przez angielskiego polityka Arthura Onslowa, który otrzymał obraz z zamku Betchworth w Surrey. Rycina tego portretu została wydrukowana w 1775 roku, ale los oryginalnego obrazu pozostaje nieznany. Brak dodatkowych dokumentów nie podano potwierdzenia identyfikacji przedstawionej osoby jako Czarnego Księcia. W 1786 roku Richard Gough zwrócił uwagę, że „wschodzący lew, jak tutaj [na jego tunice], nie jest ani herbem, ani herbem Czarnego Księcia”. Owalny kształt kamienia przedstawionego na portrecie również nie pasuje do kształtu kamienia z korony Imperium Brytyjskiego. W 1845 roku angielski pisarz Richard Ford opublikował obszerne dzieło A Hand-Book for Travellers in Spain, w którym błędnie twierdził, że Don Pedro Okrutny przekazał księciu Edwardowi część obiecanej sumy w postaci jednego z balas przejętych od Muhammada al-Ahmara. To stwierdzenie, poparte wielkim autorytetem Forda, było wielokrotnie cytowane przez innych autorów i stało się podstawą legendy o rubinie Czarnego Księcia. że „wschodzący lew, jak tutaj [na jego tunice], nie jest ani herbem, ani herbem Czarnego Księcia”. Owalny kształt kamienia przedstawionego na portrecie również nie pasuje do kształtu kamienia z korony Imperium Brytyjskiego. W 1845 roku angielski pisarz Richard Ford opublikował obszerne dzieło A Hand-Book for Travellers in Spain, w którym błędnie twierdził, że Don Pedro Okrutny przekazał księciu Edwardowi część obiecanej sumy w postaci jednego z balas przejętych od Muhammada al-Ahmara. To stwierdzenie, poparte wielkim autorytetem Forda, było wielokrotnie cytowane przez innych autorów i stało się podstawą legendy o rubinie Czarnego Księcia. że „wschodzący lew, jak tutaj [na jego tunice], nie jest ani herbem, ani herbem Czarnego Księcia”. Owalny kształt kamienia przedstawionego na portrecie również nie pasuje do kształtu kamienia z korony Imperium Brytyjskiego. W 1845 roku angielski pisarz Richard Ford opublikował obszerne dzieło A Hand-Book for Travellers in Spain, w którym błędnie twierdził, że Don Pedro Okrutny przekazał księciu Edwardowi część obiecanej sumy w postaci jednego z balas przejętych od Muhammada al-Ahmara. To stwierdzenie, poparte wielkim autorytetem Forda, było wielokrotnie cytowane przez innych autorów i stało się podstawą legendy o rubinie Czarnego Księcia. W 1845 roku angielski pisarz Richard Ford opublikował obszerne dzieło A Hand-Book for Travellers in Spain, w którym błędnie twierdził, że Don Pedro Okrutny przekazał księciu Edwardowi część obiecanej sumy w postaci jednego z balas przejętych od Muhammada al-Ahmara. To stwierdzenie, poparte wielkim autorytetem Forda, było wielokrotnie cytowane przez innych autorów i stało się podstawą legendy o rubinie Czarnego Księcia. W 1845 roku angielski pisarz Richard Ford opublikował obszerne dzieło A Hand-Book for Travellers in Spain, w którym błędnie twierdził, że Don Pedro Okrutny przekazał księciu Edwardowi część obiecanej sumy w postaci jednego z balas przejętych od Muhammada al-Ahmara. To stwierdzenie, poparte wielkim autorytetem Forda, było wielokrotnie cytowane przez innych autorów i stało się podstawą legendy o rubinie Czarnego Księcia.

Bitwa pod Azincourt

W 1415 roku, po niepowodzeniu negocjacji pokojowych z Francuzami, król angielski Henryk V najechał Francję. Najważniejszą bitwą tej kampanii była bitwa pod Azincourt 25 października 1415 r., w której Henryk nosił na hełmie specjalną złotą koronę, aby można było go rozpoznać w zamieszaniu bitewnym. Według legendy rubin Czarnego Księcia zdobił tę koronę, a podobno nawet uratował życie króla, gdy został uderzony toporem w głowę. Źródła historyczne potwierdzają, że korona została wybita. Angielski kronikarz Thomas Elmhem w swojej Rhyming Book of Henry V napisał zaledwie trzy lata po bitwie pod Azincourt, że korona króla została odcięta toporem od hełmu króla. To samo podaje Burgundczyk Jean Lefevre, który walczył pod Azincourt po stronie Brytyjczyków, w swojej Kronice: lub historia króla Francji Karola VI” oraz francuski historyk Jean de Wavren w swojej pracy „Zbiór kronik staroangielskich”. Chociaż te opisy różnią się nieco, obaj mówią, że grupa 18 francuskich rycerzy przysięgła strącić koronę z głowy króla lub zginąć podczas próby. A według Lefebvre'a „jeden z nich z toporem w dłoni uderzył królewską przyłbicę tak mocno, że cios oderwał jeden z zębów jego korony”. Nieco późniejsza kronika dodaje, że w bitwie „złamała się część jego korony, którą następnie odnaleziono i przyniesiono mu”. Niektóre relacje z bitwy wspominają, że korona na hełmie Henryka V była wysadzana klejnotami, aw 1423 r., Za panowania jego syna Henryka VI, sporządzono inwentarz królewskich klejnotów, który obejmuje złotą koronę bascinet. Ona jest opisana ozdobiony licznymi drogocennymi kamieniami i perłami oraz czterema balami szacuje się na dość dużą sumę - 133 funty szterlingi 6 szylingów 8 pensów. Może to być ta sama korona, którą nosił Henryk V w Azincourt. Nie ma jednak konkretnej wzmianki o szczególnie dużych balach w związku z Henrykiem V i bitwą pod Azincourt - spośród czterech kamieni zdobiących koronę bascinet opisaną w 1423 r. Żaden się nie wyróżnia, a kwota, na jaką zostały wycenione, sugeruje, że żaden z nich nie osiągnął wielkości rubinu Czarnego Księcia.

Olivera Cromwella

Po rewolucji angielskiej w XVII wieku lord protektor Oliver Cromwell nakazał demontaż wszystkich królewskich regaliów (z wyjątkiem tronu koronacyjnego), sprzedaż kamieni szlachetnych i przetopienie złota na monety. Parlamentarna lista sprzedaży klejnotów koronnych wspomina pod 1649 r., że „przebity rubin balus owinięty w papier” sprzedawano osobie prywatnej za jedyne cztery funty szterlingi, a „rubin górski” sprzedawano za 15 funtów. Często powtarzana jest historia, że ​​jeden z tych kamieni był rubinem Czarnego Księcia i kupił go jakiś tajny rojalista, który zwrócił go koronie po renowacji Stuartów. Nie ma dokumentalnego potwierdzenia tej legendy. Rubin Czarnego Księcia mógł zostać przypadkowo „uratowany”, znajdując się wśród klejnotów koronnych zastawionych przez Henriettę Marię (żonę Karola I) na początku lat czterdziestych XVII wieku,

Notatki

Original article in Russian language